نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 دبیر تربیت بدنی

2 وزارت آموزش و پرورش

3 دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: افراد کم توان ذهنی که زندگی آن ها تحت تاثیر اختلال مغزی قرار دارد باید با انجام فعالیت های ورزشی و تحرک جسمانی از احتمال بروز بیماری های مختلف جلوگیری نمایند.ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر افراد کم توانی ذهنی داشته باشد. این تاثیرات شامل افزایش سلامت جسمی و روانی، بهبود توانایی‌های حرکتی و تعامل اجتماعی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات بازی درمانی بر عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
روش کار: پژوهش حاضر کاربردی و طرح شبه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کننده 30 دانش آموز پسر کم توان ذهنی بودند که در دو گروه قرار گرفتند:گروه اول (کنترل): 15 نفر با میانگین سنی78/1±57/10 سال ،قد 39/8±42/134 سانتیمتر و وزن 42/17±92/31 کیلوگرم ; گروه دوم (تجربی): 15 نفر با میانگین سنی48/1±73/9 سال، قد 48/9±33//128 سانتیمتر، وزن77/5±93/25 کیلوگرم.شرکت کنندگان از طریق نمونه گیری تصادفی( در دسترس) انتخاب شدند و اطلاعات فردی آنها مانند قد، وزن ، هوش و سوابق پزشکی ، با استفاده از پرونده پزشکی‌شان بدست آمد. برنامه تمرینی گروه تجربی شامل بازی های مرتبط با تعادل، آمادگی هوازی و چابکی بود. به مدت هشت هفته ( سه بار در هفته) انجام دادند. برای ارزیابی تعادل پویا از تست تعدیل شده ستاره و برای ارزیابی تعادل ایستا از آزمون تعادلی لک لک استفاده شد. پس از آزمون نرمال بودن توزیع داده ها از طریق آزمون شاپیرو-ویلک، از آزمون t زوجی برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون و برای مقایسه بین گروهی از آزمون t مستقل استفاده شد.
یافته‌ها :نتایج نشان داد که بین تعادل ایستا و پویا (در هر سه جهت قدامی،خلفی-داخلی و خلفی-خارجی) در دو گروه تجربی و کنترل قبل و پس از تمرینات اختلاف معنی دارند و مداخله تمرینی باعث پیشرفت تعادل گروه تجربی به صورت معنا دارمی باشد.( 05/0p≤).
نتیجه‌گیری:با توجه به ضعف تعادل در کم توانان ذهنی و اهمیت تعادل در فعالیت های روزمره و تاثیر بازی های مختلف جسمانی بر تعادل نشان داد که این بازی ها باعث بهبود تعادل در این افراد می شود.

چکیده تصویری

کلیدواژه‌ها

موضوعات